Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen zoals een geboorte, huwelijk of overlijden, vast in de registers van de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) nodig voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een nalatenschap? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Kosten

Een afschrift of uittreksel kost € 12,90.

Aanvragen

U kunt een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand aan de balie aanvragen of schriftelijk.

Aan de balie

Maak een afspraak of loop binnen tussen 8.30 en 11.00 uur.

Online een afspraak maken

Meenemen

  • Geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
  • Als u het afschrift of uittreksel voor iemand anders aanvraagt, moet u meerderjarig zijn.
  • Geld: u betaalt het afschrift of uittreksel met pin of contant.

Schriftelijk

U schrijft een brief met daarin in ieder geval:

  • uw naam en adres;
  • de datum waarop de aanvraag betrekking heeft (geboortedatum, huwelijksdatum of overlijdensdatum);
  • een kopie van uw geldige legitimatiebewijs;
  • uw handtekening.

Soorten afschriften en uittreksels

De gemeente maakt uittreksels bij:

  • geboorte;
  • huwelijk of partnerschapsregistratie;
  • echtscheiding of beëindiging partnerschapsregistratie;
  • overlijden.

Een uittreksel uit de burgerlijke stand is ook wel bekend als: geboorteakte, geboorteregister, huwelijksakte, huwelijksregister, overlijdensakte of echtscheidingsakte.