Autoluwe binnenstad

De afgelopen jaren hebben auto’s steeds meer plek ingenomen. Nu maken we ruimte voor groen. Tegelijkertijd blijft het stadshart goed bereikbaar.

Auto’s weghalen uit de binnenstad is geen doel op zich. Het is een middel om te komen tot een groen en aantrekkelijk stadshart. Mooi meegenomen: de stad wordt gezonder en veiliger. Want minder auto’s betekent ook minder luchtvervuiling, minder verkeerslawaai en minder ongelukken. Bovendien houdt wandelen en fietsen je fit. En je groet en spreekt elkaar zo ook makkelijker.

Zo zien we dat

Fietsers en voetgangers krijgen ruim baan. Dat past bij het STOMP-principe. Stappen en Trappen krijgen voorrang. Dan volgen Openbaar vervoer en vervoer op Maat; daarna de Personenauto. We willen geen geparkeerde auto’s op straat in het stadscentrum. Daarom zorgen we dat automobilisten makkelijk een parkeerplaats vinden aan de rand van de binnenstad. Voor bevoorrading van winkels en transport van zware boodschappen zoeken we oplossingen op maat. Dat doen we natuurlijk ook voor mindervaliden.

Kaart van de binnenstad, waarop gebieden zijn aangegeven voor parkeren voor bewoners, en gebieden voor parkeren voor bezoekers.

  • De centrumring is voor wandelaars, fietsers en bestemmingsverkeer. Automobilisten vinden hun route rond het centrum via de ‘Zutphenring’ (via de N345 en N348). Een paar ‘inprikkers’ verbinden de Zutphenring met het centrum.
  • Er komen overstappunten waar je wisselt van vervoer. Je parkeert er de auto en gaat bijvoorbeeld te voet of met openbaar vervoer verder naar de binnenstad.
  • De parkeerplaatsen verspreid door het centrum verdwijnen. Ze maken plaats voor groen, ontmoeting en verblijf. Rond de binnenstad komen grote parkeervoorzieningen voor bezoekers. Bewoners kunnen parkeren aan de rand van het centrum. Samen zoeken we naar oplossingen voor private parkeerplekken én voor minder valide bezoekers.

Zo doen we dat

We werken de autoluwe binnenstad uit in drie deelgebieden. Dit doen we samen met bewoners, ondernemers, organisaties en eigenaren. We starten in deelgebied 1.

Kaart van binnenstad met 3 zones. Globaal: zone 1 is zuidwesten; zone 2 noordwesten; zone 3 oosten
  • In 2024 formuleren we de uitgangspunten voor een autoluwe binnenstad. En we wijzen plekken aan voor parkeren voor bezoekers en bewoners.
  • We verzamelen gegevens over de routes en parkeerplekken in de binnenstad.
  • We maken een plan voor de bevoorrading van ondernemers. En voor het bezorgen van pakketten.
  • We besluiten over de afsluiting van de binnenstad en de verwijzing naar parkeerplaatsen.
  • We maken een bewaakte fietsenstalling aan de oostkant van de binnenstad.
  • We stimuleren deelauto’s. En we zorgen voor oplaadpunten voor elektrische auto’s.
Illustratie van vrouw op fiets met groen langs de weg

Samen op weg naar een nog mooier stadshart.
Lees meer over het programma binnenstad.