Vragen en antwoorden Belparkeren

Hier vind u veelgestelde vragen over belparkeren en de antwoorden op de vragen.

Hoe worden de parkeerkosten verrekend?

U betaalt het reguliere straattarief. In Zutphen is dit afhankelijk van de locatie. De provider houdt uw parkeerkosten automatisch bij. Een overzicht van de kosten vindt u als u bent ingelogd op uw persoonlijke internetpagina bij de provider.

Wat is de locatiecode?

De locatiecode is een nummer van vier cijfers dat op de bebording bij de parkeerautomaat staat vermeld. Dit is de code die u door moet geven aan uw provider als u ergens parkeert. De locatiecode wordt ook wel paalnummer of zonenummer genoemd. Dit is afhankelijk van de provider. In Zutphen varieert deze code van 9701 tot en met 9724.

Kan ik met iedere mobiele telefoon betalen?

Belparkeren kan met elk type mobiele telefoon en via elke telefoonprovider. Het maakt dus niet uit of u een telefoonabonnement of een prepaid-kaart heeft.

Hoe werkt het betalen?

Het parkeergeld en de servicekosten worden verrekend via de provider en betaalt u periodiek (bijvoorbeeld per maand). U kunt zelf bij uw provider aangeven op welke manier u wilt betalen (acceptgiro, automatische incasso enzovoort).

Waar kan ik parkeren met een abonnement voor belparkeren?

Overal waar je betaald kan parkeren kan dat ook met belparkeren. In Zutphen kunt u dus overal betalen met belparkeren, behalve op het AH-terrein.

Kan ik ook in andere gemeenten betalen voor het parkeren in andere gemeenten?

Met een abonnement voor belparkeren kunt u in steeds meer gemeenten terecht. Kijk voor een actueel overzicht van deelnemende gemeenten op de website van uw provider.

Hoe werkt parkeer en bel op plaatsen waar je maar een bepaalde tijd mag parkeren?

Als u parkeert in een gebied waar u maar een beperkte tijd mag staan (bijvoorbeeld maximaal 2 uur) dan moet u zelf de tijd in de gaten houden. De parkeertijd loopt automatisch af wanneer de maximale parkeertijd bereikt is. Sommige providers vermelden bij aanmelding de maximale toegestane parkeertijd.

Kan ik een waarschuwing krijgen wanneer mijn parkeertijd voorbij is?

Afhankelijk van uw provider kunt u een waarschuwing krijgen dat de parkeertijd voorbij is. Op de website van de providers staat vermeld of deze service geleverd wordt en wat dit kost.

Wat gebeurt er als ik mij vergeet af te melden bij mijn provider?

Vergeet u na het parkeren om u af te melden bij uw provider, dan loopt uw parkeertijd door tot de maximaal toegestane parkeerduur (in Zutphen 2 of 4 uur) of tot het moment dat u op die plaats niet meer zou hoeven te betalen. In Zutphen is dat tot 18:00 en op vrijdag tot 21:00. U kunt dit voorkomen door op uw persoonlijke pagina in te stellen dat uw provider u een herinneringsbericht stuurt.