WMO Zorg-loket

Leven met een beperking geeft soms problemen in het dagelijks leven. Wij helpen het vinden van een oplossing via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Heeft u een probleem op het gebied van wonen, vervoer, verplaatsen in en rond de woning? Zoekt u begeleiding bij uw dagelijkse bezigheden of zoekt u dagbesteding? Neem dan contact met ons op via 14 0575 (tot 12.30 uur).

Wat doen wij voor u?

  • Wij zijn verantwoordelijk voor de hulp bij het huishouden, woonvoorzieningen, vervoer, rolstoelen en gehandicapten parkeerkaart (GPK).
  • Wij regelen de individuele begeleiding en dagbesteding.
  • Wij adviseren over algemene voorzieningen zoals de maaltijdvoorziening en zorgwoningen of verwijzen we naar het sociaal werk of wijkteam.
  • Wij organiseren de ondersteuning dichtbij inwoners en zorgen dat deze betaalbaar blijft. Belangrijk is dat u eerst zelf in uw eigen omgeving hulp organiseert om problemen (tijdelijk) op te lossen.

Het persoonlijke gesprek

In een persoonlijk gesprek (thuis of bij bij ons op kantoor  onderzoekt u met een medewerker wat u nodig heeft en wie u het beste kan helpen. Het gesprek thuis vindt altijd plaats op afspraak. Onze Wmo-consulenten komen nooit onaangekondigd langs. Na het maken van de afspraak ontvangt u een brief waarin datum, tijdstip en naam van de consulent worden bevestigd. Zo weet u zeker dat het onze medewerker is die langs komt.

Het is goed om vooraf na te denken over wat u wilt bereiken, wat u zelf kunt en welke hulp of ondersteuning u nodig heeft. Als u dat prettig vindt, kunt u iemand anders (een familielid, vriend, hulpverlener) vragen bij het gesprek te zijn.

We vragen u hoe uw familie en vrienden u kunnen helpen en wijzen u op vrij toegankelijke voorzieningen zoals een koffieochtend, een boodschappendienst of een maaltijdservice. Ook kunnen we u verwijzen naar hulpverleners waarvoor geen indicatie nodig is, zoals het sociaal werk van Perspectief of MEE. Zijn er kortdurend hulpmiddelen voor het wonen nodig, dan verwijzen we u naar Medipoint in het Gelre ziekenhuis.

Biedt dit geen oplossing? Dan is een oplossing op maat nodig. Als u hiervoor een eigen bijdrage moet betalen, vertellen we u dit direct. Ook onderzoeken we of u in aanmerking komt voor een minimaregeling of Bijzondere Bijstand.

Veelvoorkomende producten

Heeft u een vraag, dan gaan we altijd met u op basis van een gesprek op zoek naar wat u nodig heeft. Een aantal producten wordt veel aangevraagd: