Strooien bij gladheid

We strooien preventief. Dit betekent dat de strooiwagens gaan strooien als het nog niet glad is. We strooien tegelijkertijd met de provincie Gelderland en omliggende gemeenten.

Het is niet mogelijk om in alle straten te strooien en te vegen.

Welke straten, wegen of fietspaden in Zutphen worden bij (beginnende) gladheid als eerste gestrooid? En waar strooien we niet? De Zutphense strooiroutes zijn op basis van urgentie verdeeld in verschillende netwerken.

We hebben mensen en materieel dag en nacht klaar staan om in actie te komen bij (beginnende) gladheid. We strooien al voordat het glad wordt zodat het zout kan inwerken. De belangrijkste wegen en fietspaden krijgen voorrang. Ook zijn de risico's van gladheid op drukke routes groter.

De belangrijkste wegen en fietspaden strooien we als eerste

Bij (beginnende) gladheid strooien we als eerste de belangrijkste, doorgaande wegen, fietspaden en busroutes. Dit noemen we het B-netwerk. Deze route is meestal binnen 3 uur gestrooid. Binnen de bebouwde kom ligt de strooiroute niet verder dan 300 meter van de woningen. Geeft de weersverwachting 'kans op gladheid', dan strooien we deze route. Ook 's nachts en in het weekend.

Fietspad oude IJsselbrug

Het fietspad van de oude IJsselbrug is vaak eerder glad dan de omliggende wegen. Daarom krijgt dit fietspad een bijzondere behandeling en wordt vaker gestrooid.

Als het blijft sneeuwen en vriezen

Blijft het sneeuwen en vriezen, dan breiden we de route uit. We noemen dit het C-netwerk. Op deze routes strooien we niet met zout, maar met (breker)zand. We willen geen zouttekort en zand is minder schadelijk voor het milieu.  Door dit zand dooit het ijs niet, maar de weg wordt wel minder glad. Wanneer er sneeuw ligt, proberen we dit te ruimen.
Op de belangrijkste, doorgaande wegen, fietspaden en busroutes blijven we met zout strooien.

Noodroute (A-netwerk)

Bij een tekort aan zout of bij extreem weer, geldt het A-netwerk. In deze route strooien we alleen de belangrijkste wegen en busroutes. De route is opgesteld met politie en brandweer. We strooien dan ook 's nachts en in het weekend. Als er een tekort aan zout is, strooien we de andere wegen in het B-netwerk met (breker)zand. Bij extreem weer, strooien (en vegen) we dus alleen de belangrijkste wegen. De fietspaden worden in deze noodroute niet gestrooid.