Kadernota Horeca

De horeca is belangrijk voor onze gemeente. Het zorgt voor een levendige binnenstad en inwoners ontmoeten er elkaar. Tegelijkertijd is de horeca volop in beweging. Daarom werken we aan een nieuwe Kadernota Horeca: een plan dat richting geeft aan hoe we met horeca omgaan in stad en dorp. Denk aan regels, kansen voor ondernemers, leefbaarheid en ruimte voor nieuwe ideeën. Op deze pagina leest u waarom we dit doen, hoe het proces eruitziet en hoe u kunt meedenken.

Hoe kunt u meedenken?

Samen met het ruimtelijk-economisch adviesbureau Stec Groep doen we onderzoek naar de toekomst van de horeca in onze gemeente. We vinden het belangrijk dat de nieuwe kadernota goed aansluit bij wat er leeft. Daarom organiseren we een participatietraject waarin inwoners, ondernemers, jongeren en andere belanghebbenden kunnen meedenken.

Bijeenkomsten

Woensdag 19 november:

In juli hebben veel inwoners meegedacht over de toekomst van de horeca via Swipocratie, gesprekken en een digitale vragenlijst. Deze input heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het opstellen van de eerste versie van de Kadernota Horeca. Benieuwd welke stappen we hebben gezet om tot deze eerste versie te komen? Kom dan naar deze tweede bijeenkomst! We blikken terug op de opbrengsten van de participatie en toetsen de richtingen die we hebben gekozen.
Tijd: 19.00 uur tot 21.00 uur
Locatie: Warnsveldzaal, Oude Stadhuis, 's Gravenhof 2
Aanmelden: Stuur een e-mail naar l.beldman@zutphen.nl met het onderwerp 'aanmelding inwonersbijeenkomst horeca'. Alvast bedankt!

Dinsdag 22 juli:

Meedenken over de toekomst van horeca in onze gemeente! Tijdens deze eerste bijeenkomst gingen we in gesprek over de toekomst van horeca in onze gemeente: wat willen we wel, wat liever niet?

Swipocratie

We vinden het belangrijk dat jongeren ook hun mening kunnen geven. Daarom konden zij via Swipocratie gemakkelijk aangeven wat zij belangrijk vinden als het gaat om de horeca in onze gemeente. Natuurlijk mocht iedereen de vragenlijst invullen.

Waarom maken we een Kadernota Horeca?

We merken dat er behoefte is aan een duidelijke, gezamenlijke aanpak. Het moet duidelijk zijn wat we in onze gemeente wel en niet willen op het gebied van horeca. In de Kadernota Horeca werken we deze kaders uit. Met de nieuwe kadernota horeca willen we:

  • inspelen op de actuele behoeften van inwoners, ondernemers en bezoekers;
  • ruimte bieden aan ondernemerschap, in balans met de leefomgeving;
  • zorgen voor duidelijke en toepasbare regels voor horeca in de hele gemeente;
  • horeca beter afstemmen op andere beleidsdoelen, zoals evenementenbeleid, gezondheidsbeleid en de ‘15-minutenstad’;

Daarnaast is de oude Horecavisie uit 2017 aan vernieuwing toe. Dat kan nu, omdat de gemeenteraad op 26 mei 2025 de Omgevingsvisie heeft goedgekeurd.

Hoe maken we de Kadernota Horeca?

We nemen de volgende stappen bij het opstellen van de Kadernota Horeca:

  1. Voorbereiding & analyse (afgerond)
  2. Juni tot en met november 2025: participatie met inwoners en ondernemers
  3. Eind 2025: besluitvorming college burgemeester & wethouders
  4. Begin 2026: besluitvorming gemeenteraad
  5. 2026: uitvoering Kadernota Horeca