Opnieuw aanleggen Heeckerenlaan

De inrichting van de Heeckerenlaan is aan vervanging toe. Het opnieuw indelen van de straat doen we niet alleen. Samen met omwonenden van de Heeckerenlaan kijken we naar de kansen en aandachtspunten van de straat.

Aanleiding

De verharding (de trottoirs en de straat) moet vernieuwd worden. Dit komt onder andere door de vele reparaties aan het wegdek en de boomwortels die tegels omhoog hebben gedrukt. Daarnaast heeft de straat inmiddels een andere functie gekregen: in de jaren '70 had de straat een ontsluitingsfunctie. Dit betekent dat de weg voor toegankelijkheid zorgde in de wijk, waar 50 km/u gereden mocht worden. Inmiddels heeft de straat een verblijfsfunctie. Dit betekent dat de weg bedoeld is voor mensen die daar langer verblijven en waar 30 km/u gereden wordt. Verder is het belangrijk dat de straat klimaatadaptief wordt. Dit betekent dat de straat beter bestand wordt gemaakt tegen wateroverlast en hittestress. Meer groen in de straat en het afvoeren van regenwater naar de bermen in plaats van naar het riool, helpen hierbij.

Op het kaartje hierboven ziet u het deel van de Heeckerenlaan dat opnieuw heringericht gaat worden. Dit stuk is roze gekleurd.

Voorwaarden

Bij het opnieuw inrichten van de Heeckerenlaan zijn er voorwaarden meegegeven. Dit zijn punten waar de nieuwe inrichting sowieso aan moet voldoen. Het gaat hierbij om:

  • Een weginrichting die hoort bij een 30km/u-straat. Dit betekent dat fietsers de weg delen met auto’s. Het gescheiden fietspad dat er nu ligt, verdwijnt dan. Hierdoor komt ruimte vrij voor een andere invulling, zoals groen.
  • De bomen blijven bestaan. Deze zijn van goede kwaliteit.
  • De straat krijgt klimaatadaptieve kenmerken, zoals meer bomen en groen, afvoer van water naar het groen, het vasthouden van water in plaats in het gebied in plaats van afvoer en het aanleggen van groene parkeervakken.

Afvoer van regenwater

Veel regenwater gaat van de daken van huizen en via de straten gelijk naar het riool. Daarna wordt het gezuiverd. Dit is zonde, omdat regenwater schoon water is. Tijdens de herinrichting van de straat halen wij bepaalde buizen van het riool weg die regenwater direct naar de zuivering leiden. Hierdoor blijft het regenwater dan in de grond zitten. Bij zware regenval kan het water als noodoplossing wel het riool in om overlast te voorkomen. Ook willen we zoveel mogelijk regenpijpen van de huizen afkoppelen van het riool. Het regenwater van de daken komt dan in de grond van uw tuin terecht in plaats van in het riool. Op onze webpagina over regenwater gebruiken leest u meer over de mogelijkheden.

Stand van zaken

Terugblik eerste infobijeenkomst

Op 29 november jl. werd de eerste bijeenkomst gehouden over de nieuwe herinrichting van de Heeckerenlaan. Hierbij waren ongeveer 45 geïnteresseerde bewoners aanwezig.

Wethouder Sjoerd Wannet heeft de bijeenkomst geopend. De projectleider gaf met een presentatie uitleg over het project. Daarna hebben de bewoners hun ideeën over de nieuwe inrichting op kaarten aangegeven.

De opmerkingen die we van bewoners hebben verzameld gingen onder andere over de breedte van de trottoirs, de plaatsing van parkeervakken, het aantal parkeervakken, het vrachtverkeer dat door de straat komt en de veiligheid voor fietsers.

Tijdens de bijeenkomst is er een klankbordgroep gevormd. In deze groep zit een aantal bewoners die tussen de verschillende ontwerpen in, met ons mee gaat denken over de ideeën uit de infobijeenkomst en de voorwaarden voor het nieuwe ontwerp.

Eerste sessie klankbordgroep

Op 9 januari jl. kwam de klankbordgroep voor het eerst bij elkaar. Het was een nuttige bijeenkomst waarin de suggesties en ideeën van de infoavond op 29 november op een opbouwende manier werden besproken. Ook hebben de deelnemers van de klankbordgroep hun ideeën gedeeld en zijn de twee schetsontwerpen besproken.

Er is gekozen voor de tweede variant van de schetsontwerpen, waarin onder andere een voorstel zit met het toevoegen van meerdere parkeerplaatsen. Dit ontwerp wordt nu verder onderzocht en uitgewerkt.

Terugblik tweede infobijeenkomst

Op 31 januari jl. werd de tweede bijeenkomst gehouden over de nieuwe inrichting van de Heeckerenlaan. Tijdens deze bijeenkomst hebben de leden van het projectteam van de gemeente uitgelegd wat er nog in het ontwerp moest worden aangepast. De aanpassingen van het ontwerp hadden vooral te maken met het voldoen aan de nieuwe eisen voor klimaatadaptatie. Ook werd rekening gehouden met boomwortels die op bepaalde plekken de parkeerplaatsen zouden wegduwen.

Tijdens deze avond is er veel met bewoners gesproken over hun ervaringen over de huidige woonsituatie en over hoe zij tot nu toe bij de ontwerpen zijn betrokken. Uit deze gesprekken bleek dat het wenselijk was om opnieuw naar het ontwerp te kijken. Hier is een start mee gemaakt tijdens de bijeenkomst met de klankbordgroep op 19 februari jl.

Tweede sessie klankbordgroep

Op 19 februari jl. kwam de klankbordgroep voor een extra geplande bijeenkomst bij elkaar. Wethouder Sjoerd Wannet was ook bij deze bijeenkomst aanwezig om de bijeenkomst te leiden. De projectleider heeft uitleg gegeven over de mogelijkheden in het nieuwe ontwerp. In dit gesprek zijn de gemeente en de leden van de klankbordgroep samen tot drie nieuwe situaties gekomen, waarvan schetsontwerpen werden gemaakt.

Tijdens een aantal sessies in maart zijn er meerdere opties voor ontwerpen besproken met de klankbordgroep. De gemeente heeft elke variant uitgewerkt om te zien hoe de straat in die situatie wordt. In elke variant was onder andere te zien welk effect de hoeveelheid groen had op het aantal parkeerplaatsen. Uit deze overleggen is een ontwerp gekomen met een passende mix van wensen. Dit ontwerp bespreken we graag met de omwonenden van de Heeckerenlaan tijdens de inloopavond in april.

Planning (onder voorbehoud)

Participatieproces: tot en met april 2024:

  • Eerste infobijeenkomst: november 2023
  • Tweede infobijeenkomst: januari 2024
  • Derde infobijeenkomst: april 2024
  • Vierde infobijeenkomst: mei 2024

Voorbereidingsfase: tot en met september 2024

Uitvoeringsfase: najaar 2024